Formålet med faget er, at eleven erhverver sig viden om og indsigt i de love, regler og principper samt adfærd, der er gældende for et ansættelsesforhold, dvs. for arbejdsgivere og medarbejdere, i såvel offentlige som private ansættelser, med henblik på at eleven kan varetage opgaver i en personaleadministrationsenhed. 
På valgfaget lærer du at:
- Have kendskab til og indsigt i ansættelsesprocedurer og ansættelsesret, herunder kunne varetage administrativt arbejde i forbindelse med rekrutterings- og ansættelsesprocesser mv. på baggrund af gældende regelsæt.
- Have kendskab til gældende regelsæt vedrørende fratrædelse for at kunne medvirke til afvikling af medarbejdere.
- Trænes i at kunne rådgive og vejlede i personaleforhold ud fra den centrale lovgivning på området, herunder funktionærloven, ferielov, sygefravær, arbejdsmiljølov etc.
- Trænes i formidling og kommunikation af personaleinformationer og udarbejdelse af forskellige personalestatistikker ud fra gældende love, regler og krav.