Eleverne

Eleverne

Eliteelever er meget forskellige, men særdeles selvstændige og stærke – men ikke fejlfri - individer. Derfor arbejder vi pædagogisk med at optimere den selvstændige arbejdsform gennem notatteknik, læseteknik, arbejdsformer og strukturering. Det er udfordrende at gå på Eliten – og derfor skal man have de rigtige redskaber. Endvidere opfordrer vi alle til at indgå i fælleskabet - dette sker bl.a. gennem klassernes buddy-ordninger , der fungerer gennem alle tre år, samt klasseteams, der løbende ændres og forbedres. Dette gøres i anerkendelse af, at der på videregående uddannelser og i erhvervslivet er behov for evner indenfor både selvstændigt arbejde, men i høj grad også samarbejde.

På Elitegymnasiet værdsætter vi både individualisering og socialisering. Denne udvikling understøttes via en anerkendende pædagogik, og vi anerkender således den enkeltes bidrag som en del af den enkeltes personlige, sociale og faglige mønster. Dette sker bl.a., da vores elever ofte har en bred og interessant viden fra fritidsinteresser og hobbys. Disse kvaliteter forsøger vi i udstrakt grad at inkorporere i undervisningen, så den enkelte elev får rum for sine interesser i et fælles forum. Fx har vi holdt en række frokostforelæsninger, hvor eleverne medbringer deres madpakke, og så skiftes vi til at holde oplæg om netop det, der interesserer os – og det kan jo være alt fra universets opståen over kinesisk kultur til hvordan man arrangerer en stor fest.

Elitegymnasiet forsøger at tilstræbe en visionær uddannelse. Grundet eliteelevernes høje faglige niveau skabes der grobund for en helt anderledes proces, hvor eleverne får lov til eksperimentere og lege med fagene. Elever i dag er mere forbrugere af kultur end nogensinde før, derfor er det nødvendigt at bygge bro mellem de kulturelt moderniserede elevers horisonter og de dannelseshensigter, som samfundet bærer. Det ligger os derfor meget på sinde at udvikle elevernes kreative evner og deres kritiske sans.

Eleverne skal derfor lære at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden: medmennesker, natur og samfund, og til deres egen udvikling.
Udover at vi på Eliten selvfølgelig mødes om det faglige, så mener vi, at et godt læringsmiljø kræver en høj social trivsel. Derfor udarbejder alle klasser et årligt program med forskellige forløb og fælles aktiviteter - udover elevcafeer og fester, der får eleverne til at indgå i et fælles samspil med hinanden.

Den lille forskel, der føles stor
Som alle andre elever i gymnasiet oplever vi altså også på Eliten gennem de tre år mange ting: introtur, grundforløb, undervisning, eksamenstræning, studietur, etc. Det, der gør oplevelsen på Eliten speciel, er mere MÅDEN vi gør det på, end at det sker.