Undervisning

Undervisning

På Eliten har vi ikke meget af den traditionelle tavlebaserede undervisning – al forskning viser, at vi lærer langt mere ved at deltage og have hands-on end ved blot at lytte. Vi opfordrer og fokuserer derfor meget på den individuelle involvering og aktivering af de studerende.

Dette gør vi bl.a. gennem særligt fokus på cooperative learning (se fx http://www.cooperativelearning.dk/), der ikke alene styrker elevernes ansvarsfølelse over for egen indlæring, men også hinandens. Det benyttes fx til præsentationer, rapporter, projekter og afleveringer.

En af de pædagogiske tilgange som anvendes, er den undersøgende og udforskende. Det vil sige, vi arbejder ved at gå i dybden med faglige problemstillinger. Dette sker bl.a. på vores mange tværfaglige dage, hvor vi ikke arbejder snævert med et fag, men med en problemstilling – det kunne fx være overskriften ”terrorisme”, som man analyserede i både engelsk og samtidshistorie. Det kan der ikke alene komme systematisk og intenst arbejde med progression, de forskellige taksonomiske niveauer og brug af forskellige fremstillingsformer ud af – det kan også være rigtig sjovt! Se fx hvad en gruppe elever fra 3.S fik ud af denne dag: http://www.youtube.com/watch?v=0R6RNG6ILi8

Derudover arbejder vi meget med, at den teoretiske undervisning sættes ind i en praksisrelateret sammenhæng, hvorved der fra praksis drages generelle og teoretiske slutninger. Dette sker blandt andet via spændende samlinger og virksomhedsbesøg samt generelt samarbejde med virksomheder. Fx har vi arbejdet med virtuel vejledning ved bl.a. medarbejdere fra Mærsk. Se mere på: Fagligt Forum HHX på Facebook

En øvrig kontakt til arbejdslivet er vores mentorordning, hvor vi gerne vil knytte dig til en person fra erhvervslivet eller en højere læreanstalt. Mentorordningen giver dig modspil og inspiration, og hjælper dig videre mod dine karrieremål. I mødes cirka fire gange om året afhængig af behov.

Desuden har vi tradition for at lave projekter, der gør overgangen fra gymnasiet til videreuddannelse både nemmere og sjovere. Dette gælder fx deltagelse i Forskerspirer – og her har skolen og vores elever opnået ganske gode resultater som et af landets eneste handelsgymnasier. Se mere på: http://forskerspirer.ku.dk/om/

Tværfagligheden på Elitegymnasiet sættes i højsædet, særligt for at uddybe erfaringer med både humaniora og samfundsvidenskab, som elevernes fag dækker. Såvel det fagfaglige som tværfaglige prioriteres højt i de enkelte fag både med dybde og bredde for at klargøre til en projektorienteret virkelighed med mange kompetencer i spil.

Dette ses bl.a. gennem flere tværfaglige forløb, hvor eleverne har mulighed for at arbejde med 2 selvvalgte fag i en problemstilling, de selv finder frem til.

En del af undervisningen på Eliten foregår virtuelt (se også vores afsnit om IT og læring). Via nettet arbejder studerende med opgaver af meget forskellig art, og herved opbygges fundamentet og klargøringen til den moderne og globaliserede virkelighed samt en kritisk sans, der er vigtig i det postmoderne samfunds væld af informationer. Dette kunne fx være i et fag som erhvervsret, hvor simple ting fra hverdagen ofte skjuler vigtige paragrafer.
Se fx 4 elever fra 3.S”™ tolkning af paragrafer om markedsføring: http://www.youtube.com/watch?v=xzCG2Rr8FJs