Kvalitetssystem

Kvalitetssikring på Niels Brock Kursuscenter

Kursuscentrets kvalitetssystem er bygget op af følgende delelementer:

Organisation/roller

Et væsentligt fundament – for at sikre en kvalitetskultur, der understøtter vores kvalitetsmål – er, at vi har defineret og beskrevet vores roller i forbindelse med kvalitetsarbejdet.

Vi har formuleret kvalitetsprocedurer for hhv.

  • Kursusledelsen
  • Administrationen
  • Undervisere
  • konsulenter

Flere steder overlapper ansvar og opgaver, og vi tilsigter en åben dialog og erfaringsudveksling, så procedurer og handlinger til stadighed tilpasses i praksis.

Processer/aktiviteter

Kvalitetsprocedurer(processer) kan dels være generelle og knyttet til Kursuscentrets overordnede kvalitetssikring, dels være kursusrelaterede og knytte sig til konkrete kurser.

Vi har beskrevet proces flowet for åbne kurser, virksomhedskurser, udlagte kurser og udliciterede kurser i forholdt til de respektive roller for at alle på kursuscenteret får en forståelse af processen - og for fokus på det interne kunde/leverandørforhold.

Kursuscenterets aktiviteter og procesflow beskrivelser tager sit udgangspunkt i følgende faser:

 

Det er valgt at beskrive aktiviteterne i et skema lignende flowchart, for at give et fælles billede af flowet  i forbindelse med afholdelse af kurser/uddannelser.

Flowchartene bliver understøttet af guidelines for de respektive roller på Niels Brock Kursuscenter.

Guidelines er formuleret for henholdsvis ledere, underviser, administration og konsulenter – så alle i organisationen har et klart overblik over, hvad der forventes for at de lever op til afdelingens kvalitetsmæssige krav

Tjeklister & Skabeloner

Vi har udarbejdet tjeklister og skabeloner, som hjælp til den enkelte medarbejder - og som dokumentation for at vores procedurer er overholdt.

Dokumentstyring

Vi har udarbejdet en samlet oversigt med alle centrale kvalitetsstyringsdokumenter, hvem der er ansvarlige og hvor de er placeret.

Endvidere er administrationen ansvarlig for og er udførende i forhold til:

  • Dokument – layout/ titel
  • Kontrol og oprettelse af skabeloner (master dokumenter)
  • Oprettelse og vedligehold af dokument-hierarki på skolens N-drev
  • Sikring og korrekt arkivering af kvalitets dokumentation for afholdte kurser/ uddannelser

Audit, Analyse og Evaluering

Interne audits og evalueringer er en del af vedligeholdelsen af kvalitetsstyringssystemet.
Vi har opsat rammer for stikprøver og audits samt ledelsens evaluering af kvalitetsarbejdet. Opgaven er forankret i kursusledelsen og beskrevet i kvalitetsproceduren.

Uddannelseschefen har det overordnede ansvar for at kontrollere at kvalitetskonceptet følges. I praksis sikres det vha. 2 indsatser – audits og opfølgning på evalueringer.

Rammer for audits

Der gennemføres løbende og med passende intervaller audit både på kurser internt i huset, på virksomhedsforlagte kurser og på udliciterede kurser. Dette sker ved besøg på 3-4 udvalgte kurser, hvor følgende forhold kontrolleres:

  • Foreligger der en undervisningsplan
  • Kvaliteten af undervisningsplanen – herunder er detaljeringsgraden passende og stemmer indholdet overens med læringsmål for kurset. 
  • Foreligger der undervisningsmateriale.
  • Kvaliteten af undervisningsmaterialet – herunder om materialet stemmer overens med læringsmål for kurset.
  • Om undervisningstiden overholdes.
  • Om der er match mellem mødeprotokol og kursister tilstede.
  • Om kursisterne er informeret om kursets formål/kompetencemål.
  • Om kursisterne er informeret om mulighed for afklaring af basale færdigheder(dansk/matematik).
  • Er kursisterne tilfreds med kurset: gennemsnitlig score 4 (ud af 5)
  • Er lokale og udstyr i orden
  • Om der foreligger CV eventuelt eksamensbevis, som dokumentation for underviserens kompetencer. 
  • Er der behov for at dokumentere undervisers upartiskhed ? – hvis ja, foreligger der et sådanne dokument

Der ud over kontrolleres der via stikprøve:

  • Reglerne for markedsføring er overholdt
  • Er der annonceret på efteruddannelse.dk, ug.dk og Niels Brocks hjemmeside
  • Har man tjekket deltagernes bopæl, ansættelse og uddannelse
  • Er sagsbehandlingen for kost og logi, VEU godtgørelse og befordringsgodtgørelse foretaget efter reglerne

Besøgende er uanmeldte og gennemføres af uddannelseschefen.

Under besøgende sker henvendelsen direkte til den pågældende underviser, der bliver bedt om at svare på spørgsmålene i [tjekliste ].

Evaluering

I forhold til evaluering skal der skelnes mellem kursist evalueringer af kursus, underviser og kursussted - og Kursuscenterets egen evaluering af eget kvalitetskoncept og –arbejde.

Kursist evalueringerne foregår via evalueringsskemaer, så det bliver kvantitativt dokumenteret. Uddannelseschefen følger løbende, hvis scoren ligger under det accepteret niveau, så tages et møde med underviser for årsags afklaring og justering.
Samme praksis gælder for IDV og AU kurser, hvor hver kursusevaluering analyseres og vurderes.

Endvidere vil der foregå en kvalitativ evaluering ifb.m. Undervisningsmiljøvurderingen, hvor der vil blive foretaget kvalitative gruppeinterviews ift. det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø.

Kursuscenterets evaluering af kvalitetskonceptet og – arbejdet bliver gennemført 2 gange årligt. Her foretages en fælles og tværkoordineret vurdering af kvalitetssystemet ift. Kursuscenterets kvalitetsmål.

Håndtering af forbedringsforslag

Forbedringsforslag fra både kursister og medarbejdere vil løbende blive behandlet af ledelsen, hvor uddannelseschefen er ansvarlig for at hver forslag bliver, prioriteret, kategoriseret og vurderet.

Kategoriseringen vil blive foretaget ud fra følgende model: